Ford Puma – wersje silnikowe i historia modelu

Kiedy marka, która nie jest zbytnio kojarzona z crossoverami tworzy właśnie auto tego typu lub wykorzystuje na poczet takiego modelu nazwę innego modelu, fani często dość głośno wyrażają swoje niezadowolenie. Tak między innymi było w przypadku Forda Pumy, który pod koniec XX wieku kojarzony był jako sportowe coupe. Gdy ogłoszono w 2019 roku, iż Puma wróci na rynek jako crossover, wielu wielbicieli klasycznej odmiany tego auta było wściekłych. Jak się okazało – niesłusznie. Puma bowiem nie tylko okazała się bardzo dobrze ocenianym crossoverem, ale także mocno stawia na aspekty sportowe, co możemy zobaczyć patrząc pod jej maskę.

Ford Puma – historia modelu

Ford Puma swoją premierę miał na początku 2019 roku, okazując się crossoverem tworzonym na bazie Forda Fiesty. To oczywiście z automatu sprawiło, iż Pumę klasyfikujemy jako samochód segmentu B. W sieci po oficjalnym ogłoszeniu tego auta trochę zawrzało, gdyż fani amerykańskiej marki kojarzyli nazwę Puma raczej ze sportowym coupe, sprzedawanym w latach 1997-2002. Nie zmieniło to jednak podejścia Forda, który w czerwcu wprowadził na rynek nową Pumę, której produkcja odbywa się w Krajowej.

Nowa Puma zaczęła zbierać bardzo pozytywne reakcje od ekspertów motoryzacyjnych, a także samych użytkowników. Doprowadziło to do zdobycia statuetki dla Crossovera Roku 2020 prestiżowego programu i magazynu Top Gear.

Jeżeli fani pierwotnej Pumy obawiali się, iż teraz będą mieli do czynienia z nudnym miejskim crossoverem, to byli oni w ogromnym błędzie. Ford bowiem naprawdę mocno zaczął stawiać na rozwój auta w kierunku coraz to poważniejszego sportowego zacięcia i dzięki temu Puma zaczęła zbierać wokół siebie coraz większy rozgłos osób niekoniecznie zainteresowanych na co dzień SUV-ami oraz crossoverami.

Na początek trzeba wspomnieć o edycji ST-Line. Jeżeli jakiś producent posiada w swojej gamie samochody osobowe ze sportowym charakterem, bardzo często stara się zaoferować w tych bardziej pospolitych modelach ciekawe wersje stylistyczne. Tak na początku było właśnie z Pumą i wydaniem ST-Line. Potem jednak przyszedł czas na sportową wersję ST z krwi i kości, która zdobyła ogromne uznanie. Następnym krokiem było stworzenie na podstawie Pumy rajdówki, która od tego roku będzie występować w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

ford puma

Ford Puma – silniki

Ford Puma posiada naprawdę rozbudowaną gamę silnikową. Zacznijmy od jednostek benzynowych, które opierają się na silniku 1.0 EcoBoost. Do 2021 roku mogliśmy wybierać pomiędzy wersjami o mocy 95 oraz 125 koni mechanicznych. Teraz jednak w gamie ostała się jedynie ta słabsza jednostka. Mocniejszy jest za to 1.5-litrowy diesel o mocy 120 KM.

Nie można zapominać o jednostkach hybrydowych, które tak samo, jak motory benzynowe, oparte są na 1.0 EcoBoost. Tym razem dostajemy pole manewru w kwestii osiągów i możemy wybierać pomiędzy wariantami o mocy 125 oraz 155 koni mechanicznych. Co zaś kryje się pod maską Forda Pumy ST? Auta osobowe w specjalnych wersjach często wykorzystują po prostu podkręcony silnik z podstawowych odmian, lecz tutaj jest inaczej. W wydaniu ST użyto bowiem benzynowego motoru o pojemności 1.5 litra i mocy 200 koni mechanicznych. Samochody typu crossover rzadko kiedy posiadają usportowione wersje i naprawdę trzeba za to pochwalić Forda.

5/5 - (3 votes)